Velkommen til Wolf's FSX Blog

Velkommen til Wolf's FSX Blog

Her finder du tips og tricks til FSX og Add-On's. Har du brug for hjælp, så klik på Hjælp oppe i menuen.

lørdag den 25. august 2012

Aerosofts Mega Airport Amsterdam X

Har du oplevet, at dit fly lige pludselig letter når du taxier i nærheden af taxiway W5 i Aerosofts Mega Airport Amsterdam X scenery?

Så er du ikke den eneste. Og der er også en løsning på det. Du skal i FSX/Settings/Scenery Library flytte 'Amsterdam Schiphol X' op i herakiet, så den får 'Priority=2' lige nedenunder AES Basepack. Så er problemet løst.

Klik på billedet for at se det i orignal størrelse.

onsdag den 27. juni 2012

Flynummer og kaldenavn

Ja, det kan der være stor forvirring omkring, og det kan jeg godt forstå.

Lad os starte med Scandinavian Airlines også kaldet SAS (i 2004 skiftede selskabet navn fra Scandinavian Airlines System til Scandinavian Airlines). For almindelige rejsende hedder flynumrene altid SK og så nogle tal, f.eks. SK585 (IATA kode). For alle andre der har noget med flyet at gøre arbejdsmæssigt, så vil flyet hedde SAS585 (ICAO kode) og det er også nummeret, som vil stå på flyveplanen som bliver givet videre til ATC. Og sidst men ikke mindst, så vil flyets "Callsign" (kaldenavn) være 'Scandinavian' 585 når ATC vil i kontakt med lige netop dette fly.

Lad os tage et eksempel mere. Norwegian Air Shuttle også bare kaldet Norwegian. Igen for almindelige rejsende hedder flynumrene altid DY og så nogle tal f.eks. DY3096 (IATA kode). For alle andre der har noget med flyet at gøre arbejdsmæssigt, så vil flyet hedde NAX3094 (ICAO kode). ATC vil kontakte flyet med "Callsign" 'Nor Shuttle' 3094.

Og et eksempel mere. British Airways. For almindelige rejsende hedder flynumrene BA og så nogle tal, f.eks. BA2825 (IATA kode). For alle andre der har noget med flyet at gøre arbejdsmæssigt, så vil flyet hedde BAW2825 (ICAO kode). ATC vil kontakte flyet med "Callsign" 'Speedbird' 2825.

Jeg kan finde mange flere eksempler, men det kan du også selv. Brug den engelske Wikipedia og i søgefeltet skriver du så flyselskabets navn.

Fig. 1 (Klik på billedet for at se det i original størrelse)

Skriver man Lufthansa i søgefeltet og trykker på Enter vil følgende komme frem:

Fig. 2 (Klik på billedet for at se det i original størrelse)

Og man vil kunne se både IATA kode (LH), ICAO kode (DLH) og Callsign (Lufthansa).

Hvad skal man så bruge alt det her til?

Hvis du skal bruge et flynummer for at se, hvornår et fly lander eller letter, så skal du bruge IATA koden. F.eks. på Udenrigsankomster i Kastrup Lufthavn

Fig. 3 (Klik på billedet for at se det i original størrelse)

Skal du sende en flyveplan til ATC (hvis man flyver online f.eks.) så skal du bruge ICAO koden, og så er det vel også meget rart at vide, hvad ATC kalder dig (Callsign).

Bruger man Flightradar24 og klikker på et fly, så er det flyets ICAO kode der står ovenover det, mens der ude til venstre står flyets IATA kode.

Fig. 4 (Klik på billedet for at se det i original størrelse)


tirsdag den 19. juni 2012

Hvad er virtuelle flyselskaber?

Hvad er et virtuelt flyselskab?
Et virtuelt flyselskab er en pendant til det virkelige flyselskab. Det vil sige, at der bliver som regel brugt det virkelige logo, og man prøver at bruge de rigtige ruter, tidsplaner og flyvere. I nogen af de virtuelle selskaber er der lagt dokumentation op, så man kan se, hvilke gates flyene holder ved i de forskellige lufthavne, som de har destination til.

Hvor finder jeg de virtuelle flyselskaber henne?
Dem finder du rundt omkring på Internettet. Nogen gange er der endog flere virtuelle flyselskaber for det samme virkelige selskab. Brug Google til at søge efter det selskab, som du kunne tænke dig at flyve for og skriv så bare virtual bagefter det virkelige navn. Så popper adresserne op.

Hvem kan blive medlem?
I princippet kan alle blive medlem. Nogle virtuelle selskaber kræver, at man aflægger en lille prøve, så de kan se, om man har styr på de mest basale ting angående flyvning. Personligt, så vil jeg mene, at man skal have rimelig styr på de fleste ting angående flyvning med jet, og man skal også have styr på navigation inkl. både SID og STAR. Man skal vide, hvad flightlevel er, og man skal kunne planlægge en rute. Og ikke mindst så skal man selvfølgelig kunne lette og lande sit fly uden problemer.

Selv flyver jeg for tre forskellige virtuelle selskaber. Og det er:




Klik på logoerne for at gå til de respektive websites.

mandag den 18. juni 2012

Hvad er UTC tid?

UTC tid (Universal Time Coordinated) er den internationale tidszone. Det er ud fra den zone, at alle andre tidsszoner bliver beregnet. UTC tid har ikke sommertid. Den er altid fast. Dansk normaltid er UTC+1 og Dansk sommertid er UTC+2.

UTC og GMT (Greenwich Mean Time) er den samme. Og det samme gælder også for Zulu tid. Zulu tid bruges i dag af bl.a. militæret, flyselskaber, piloter og søfarten.

Så UTC = GMT = ZULU.

Har du problemer med UTC tid i FSX?

Har du problemer med at tiden godt kan drille i FSX?

Det har jeg efterhånden hørt om fra en del. Grunden er, at FSX bliver startet i en forkert tidszone. Det man skal gøre er, at lave en ny default flight i den tidszone, hvor man bor.

Start FSX:

Klik på 'CHANGE' under Current Location og vælg f.eks. Kastrup.



Klik på 'Save'



Under Flight title: skriver du et navn. F.eks. Default og husk at klikke i boksen ved:
Make this the default flight



Gå tilbage til hovedmenuen i FSX og klik på Settings ude til venstre og derefter klik på General ude til højre:



Klik i boksen Use system time for Free Flight.

Klik på OK.

Nu vil FSX som standard vælge Kastrup lufthavn og tiden vil være den samme som på din computer.



lørdag den 16. juni 2012

Lidt sommer sjov

Actual exchanges between pilots and control towers

Tower: 'Delta 351, you have traffic at 10 o'clock, 6 miles!'
Delta 351: 'Give us another hint! We have digital watches!'
*********************************************************************************
Tower: 'TWA 2341, for noise abatement turn right 45 degrees.'
TWA 2341: 'Center, we are at 35,000 feet. How much noise can we make up here?'
Tower: 'Sir, have you ever heard the noise a 747 makes when it hits a 727?'
*********************************************************************************
From an unknown aircraft waiting in a very long takeoff queue: 'I'm f...ing bored!'
Ground Traffic Control: 'Last aircraft transmitting, identify yourself immediately!'
Unknown aircraft: 'I said I was f...ing bored, not f...ing stupid!'
*********************************************************************************
O'Hare Approach Control to a 747: 'United 329 heavy, your traffic is a Fokker, one o'clock, three miles, Eastbound.'
United 329: 'Approach, I've always wanted to say this..I've got the little Fokker in sight.'
*********************************************************************************
A student became lost during a solo cross-country flight. While attempting to locate the aircraft on radar, ATC asked, 'What was your last known position?'
Student: 'When I was number one for takeoff.'
*********************************************************************************
A DC-10 had come in a little hot and thus had an exceedingly long roll out after touching down.
San Jose Tower Noted: 'American 751, make a hard right turn at the end of the runway, if you are able. If you are not able, take the Guadeloupe exit off Highway 101, make a right at the lights and return to the airport.'
*********************************************************************************
A Pan Am 727 flight, waiting for start clearance in Munich , overheard the following:
Lufthansa (in German): ' Ground, what is our start clearance time?'
Ground (in English): 'If you want an answer you must speak in English.'
Lufthansa (in English): 'I am a German, flying a German airplane, in Germany . Why must I speak English?'
Unknown voice from another plane (in a beautiful British accent): 'Because you lost
the bloody war!'
*********************************************************************************
Tower: 'Eastern 702, cleared for takeoff, contact Departure on frequency 124.7'
Eastern 702: 'Tower, Eastern 702 switching to Departure. By the way, after we lifted off we saw some kind of dead animal on the far end of the runway.'
Tower: 'Continental 635, cleared for takeoff behind Eastern 702, contact Departure on frequency 124.7. Did you copy that report from Eastern 702?'
Continental 635: 'Continental 635, cleared for takeoff, roger; and yes, we copied Eastern... we've already notified our caterers.'
*********************************************************************************
One day the pilot of a Cherokee 180 was told by the tower to hold short of the active runway while a DC-8 landed. The DC-8 landed, rolled out, turned around, and taxied back past the Cherokee. Some quick-witted comedian in the DC-8 crew got on the radio and said, 'What a cute little plane. Did you make it all by yourself?'
The Cherokee pilot, not about to let the insult go by, came back with a real zinger:
'I made it out of DC-8 parts. Another landing like yours and I'll have enough parts for another one.'
*********************************************************************************
The German air controllers at Frankfurt Airport are renowned as a short-tempered lot. They not only expect one to know one's gate parking location, but how to get there without any assistance from them. So it was with some amusement that we (a Pan Am 747) listened to the following exchange between Frankfurt ground control and a British Airways 747, call sign Speedbird 206.
Speedbird 206: ' Frankfurt , Speedbird 206 clear of active runway.'
Ground: 'Speedbird 206. Taxi to gate Alpha One-Seven.'
The BA 747 pulled onto the main taxiway and slowed to a stop.
Ground: 'Speedbird, do you not know where you are going?'
Speedbird 206: 'Stand by, Ground, I'm looking up our gate location now.'!
Ground (with quite arrogant impatience): 'Speedbird 206, have you not been to Frankfurt before?'
Speedbird 206 (coolly): 'Yes, twice in 1944, but it was dark, -- And I didn't land.'
*********************************************************************************
While taxiing at London's Gatwick Airport, the crew of a US Air flight departing for Ft. Lauderdale made a wrong turn and came nose to nose with a United 727. An irate female ground controller lashed out at the US Air crew, screaming: 'US Air 2771, where the hell are you going? I told you to turn right onto Charlie taxiway! You turned right on Delta! Stop right there. I know it's difficult for you to tell the difference between C and D, but get it right!'
Continuing her rage to the embarrassed crew, she was now shouting hysterically: 'God! Now you've screwed everything up! It'll take forever to sort this out! You stay right there and don't move till I tell you to! You can expect progressive taxi instructions in about half an hour, and I want you to go exactly where I tell you, when I tell you, and how I tell you! You got that, US Air 2771?'
'Yes, ma'am,' the humbled crew responded.
Naturally, the ground control communications frequency fell terribly silent after the verbal bashing of US Air 2771. Nobody wanted to chance engaging the irate ground controller in her current state of mind. Tension in every cockpit out around Gatwick was definitely running high. Just then an unknown pilot broke the silence and keyed his microphone, asking: 'Wasn't I married to you once?
*********************************************************************************
Tower: Lufthansa 893, you are number one, check for workers on the taxiway.
Pilot: Roger ….. We’ve checked, they are all working.
*********************************************************************************
Tower: Cannot read you, say again!
Pilot: Again!
*********************************************************************************
Tower: What’s your heigth and position?
Pilot: Well, I m 6 foot tall and I m sitting front left.
*********************************************************************************

fredag den 15. juni 2012

Hvad er Cost Index (CI)

Cost Index er kort fortalt en faktor, som man bruger til at fortælle flyet, om det skal flyve langsommere og dermed spare brændstof og bruge mere tid, eller om det skal flyve hurtigere og bruge mere brændstof.

Denne faktor (CI) taster man så ind i FMC'en, og så beregner flyet selv, hvad der skal bruges af tid og brændstof. Er flyet forsinket, så sætter man CI op, og er man tidlig på den, så sætter man CI ned.



Hvordan beregner man så den CI, som man skal bruge? Det gør man ikke. Det er forudbestemt af flyselskabet. Og CI er meget forskellig fra selskab til selskab og flytype selv inden for det samme selskab. Det vil sige, at en Boeing 737 ikke bruger samme CI som en Boeing 747 eller en Airbus 320. Det er som sagt noget, at flyselskabet bestemmer.

Hvor finder man så disse CI tal henne? Ja, der er flere muligheder, men en af dem er blandt andet at bruge Google og søg efter "cost index aviation".

Jeg flyver for tre virtuelle selskaber, Scandinavian Virtual Airlines, Virtual Norwegian og British Airways Virtual. De bruger alle tre forskellige cost index (som er dem SAS, Norwegian og British Airways bruger i det virkelige liv), selv om det er den samme flyver, en Boeing 737-800WL.

  1. Scandinavian Virtual Airlines = 6
  2. Virtual Norwegian = 15
  3. British Airways Virtual = 28
Selv inden for det samme selskab kan der så være variationer. Når Norwegian flyver fra Gatwick (EGKK), Schönefeld (EDDB), Vienna (LOWW), Paris-Orly (LFPO) og Düsseldorf (EDDL), så bruger de et CI på 40 i stedet for 15. Og når de flyver fra Hurghada (HEGN), Marsa Alam (HEMA), Gran Canaria (GCLP) og Tenerife (GCTS), ja så er de helt oppe at bruge et CI på 80. Det er for at gøre de lange ture kortere i tid. Husk, at jo lavere CI, jo længere tid og mindre brændstof bruger man.

Hvilke tal skal CI ligge imellem?
Det afhænger igen af den enkelte flytype. På en Boeing 737-800 kan tallet ligge mellem 0 og 500, mens det på en Boeing 747-400 kan ligge i mellem 0 og 4999.

Læs evt. Cost Index Explained fra Boeing. Artiklen er på engelsk.