Velkommen til Wolf's FSX Blog

Velkommen til Wolf's FSX Blog

Her finder du tips og tricks til FSX og Add-On's. Har du brug for hjælp, så klik på Hjælp oppe i menuen.

onsdag den 27. juni 2012

Flynummer og kaldenavn

Ja, det kan der være stor forvirring omkring, og det kan jeg godt forstå.

Lad os starte med Scandinavian Airlines også kaldet SAS (i 2004 skiftede selskabet navn fra Scandinavian Airlines System til Scandinavian Airlines). For almindelige rejsende hedder flynumrene altid SK og så nogle tal, f.eks. SK585 (IATA kode). For alle andre der har noget med flyet at gøre arbejdsmæssigt, så vil flyet hedde SAS585 (ICAO kode) og det er også nummeret, som vil stå på flyveplanen som bliver givet videre til ATC. Og sidst men ikke mindst, så vil flyets "Callsign" (kaldenavn) være 'Scandinavian' 585 når ATC vil i kontakt med lige netop dette fly.

Lad os tage et eksempel mere. Norwegian Air Shuttle også bare kaldet Norwegian. Igen for almindelige rejsende hedder flynumrene altid DY og så nogle tal f.eks. DY3096 (IATA kode). For alle andre der har noget med flyet at gøre arbejdsmæssigt, så vil flyet hedde NAX3094 (ICAO kode). ATC vil kontakte flyet med "Callsign" 'Nor Shuttle' 3094.

Og et eksempel mere. British Airways. For almindelige rejsende hedder flynumrene BA og så nogle tal, f.eks. BA2825 (IATA kode). For alle andre der har noget med flyet at gøre arbejdsmæssigt, så vil flyet hedde BAW2825 (ICAO kode). ATC vil kontakte flyet med "Callsign" 'Speedbird' 2825.

Jeg kan finde mange flere eksempler, men det kan du også selv. Brug den engelske Wikipedia og i søgefeltet skriver du så flyselskabets navn.

Fig. 1 (Klik på billedet for at se det i original størrelse)

Skriver man Lufthansa i søgefeltet og trykker på Enter vil følgende komme frem:

Fig. 2 (Klik på billedet for at se det i original størrelse)

Og man vil kunne se både IATA kode (LH), ICAO kode (DLH) og Callsign (Lufthansa).

Hvad skal man så bruge alt det her til?

Hvis du skal bruge et flynummer for at se, hvornår et fly lander eller letter, så skal du bruge IATA koden. F.eks. på Udenrigsankomster i Kastrup Lufthavn

Fig. 3 (Klik på billedet for at se det i original størrelse)

Skal du sende en flyveplan til ATC (hvis man flyver online f.eks.) så skal du bruge ICAO koden, og så er det vel også meget rart at vide, hvad ATC kalder dig (Callsign).

Bruger man Flightradar24 og klikker på et fly, så er det flyets ICAO kode der står ovenover det, mens der ude til venstre står flyets IATA kode.

Fig. 4 (Klik på billedet for at se det i original størrelse)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Din kommentar bliver ikke vist, før den er godkendt. Desuden så indvilliger du i ikke at skrive nogen form for fornærmende, uanstændigt, vulgært, bagtalende, nedladende, hadefuldt, truende eller sexuelt orienteret kommentarer eller skrive kommentarer, som er i strid med lovgivningen, det være sig i dit eget land, landet hvor “wolfsfsx.blogspot.dk” er hostet eller international lovgivning. Gør du dette, kan dette medføre, at du øjeblikkeligt og permanent bliver udelukket, med meddelelse herom til din Internet udbyder, hvis det vurderes påkrævet. IP-adresserne for alle kommentarer logges for at give mulighed for at håndhæve disse betingelser. Du indvilliger i at "wolfsfsx.blogspot.dk" har ret til at fjerne, ændre, eller flytte enhver kommentar til enhver tid, såfremt vi finder dette passende. Som bruger indvilliger du i, at al information du har skrevet bliver lagret i en database. Selvom denne information ikke vil blive videregivet til tredjemand uden dit samtykke, vil "wolfsfsx.blogspot.dk" ikke blive holdt ansvarlig for hackingforsøg, som kan medføre at dataene bliver kompromitteret. Lad venligst være med at bruge forkortelser som PHV, IMO, IMØ, OMG og andre diverse slangudtryk. Almindelige forkortelser som bl.a., f.eks. o.s.v. og andre er fuldt ud acceptable.