Velkommen til Wolf's FSX Blog

Velkommen til Wolf's FSX Blog

Her finder du tips og tricks til FSX og Add-On's. Har du brug for hjælp, så klik på Hjælp oppe i menuen.

fredag den 15. juni 2012

Hvad er Cost Index (CI)

Cost Index er kort fortalt en faktor, som man bruger til at fortælle flyet, om det skal flyve langsommere og dermed spare brændstof og bruge mere tid, eller om det skal flyve hurtigere og bruge mere brændstof.

Denne faktor (CI) taster man så ind i FMC'en, og så beregner flyet selv, hvad der skal bruges af tid og brændstof. Er flyet forsinket, så sætter man CI op, og er man tidlig på den, så sætter man CI ned.



Hvordan beregner man så den CI, som man skal bruge? Det gør man ikke. Det er forudbestemt af flyselskabet. Og CI er meget forskellig fra selskab til selskab og flytype selv inden for det samme selskab. Det vil sige, at en Boeing 737 ikke bruger samme CI som en Boeing 747 eller en Airbus 320. Det er som sagt noget, at flyselskabet bestemmer.

Hvor finder man så disse CI tal henne? Ja, der er flere muligheder, men en af dem er blandt andet at bruge Google og søg efter "cost index aviation".

Jeg flyver for tre virtuelle selskaber, Scandinavian Virtual Airlines, Virtual Norwegian og British Airways Virtual. De bruger alle tre forskellige cost index (som er dem SAS, Norwegian og British Airways bruger i det virkelige liv), selv om det er den samme flyver, en Boeing 737-800WL.

  1. Scandinavian Virtual Airlines = 6
  2. Virtual Norwegian = 15
  3. British Airways Virtual = 28
Selv inden for det samme selskab kan der så være variationer. Når Norwegian flyver fra Gatwick (EGKK), Schönefeld (EDDB), Vienna (LOWW), Paris-Orly (LFPO) og Düsseldorf (EDDL), så bruger de et CI på 40 i stedet for 15. Og når de flyver fra Hurghada (HEGN), Marsa Alam (HEMA), Gran Canaria (GCLP) og Tenerife (GCTS), ja så er de helt oppe at bruge et CI på 80. Det er for at gøre de lange ture kortere i tid. Husk, at jo lavere CI, jo længere tid og mindre brændstof bruger man.

Hvilke tal skal CI ligge imellem?
Det afhænger igen af den enkelte flytype. På en Boeing 737-800 kan tallet ligge mellem 0 og 500, mens det på en Boeing 747-400 kan ligge i mellem 0 og 4999.

Læs evt. Cost Index Explained fra Boeing. Artiklen er på engelsk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Din kommentar bliver ikke vist, før den er godkendt. Desuden så indvilliger du i ikke at skrive nogen form for fornærmende, uanstændigt, vulgært, bagtalende, nedladende, hadefuldt, truende eller sexuelt orienteret kommentarer eller skrive kommentarer, som er i strid med lovgivningen, det være sig i dit eget land, landet hvor “wolfsfsx.blogspot.dk” er hostet eller international lovgivning. Gør du dette, kan dette medføre, at du øjeblikkeligt og permanent bliver udelukket, med meddelelse herom til din Internet udbyder, hvis det vurderes påkrævet. IP-adresserne for alle kommentarer logges for at give mulighed for at håndhæve disse betingelser. Du indvilliger i at "wolfsfsx.blogspot.dk" har ret til at fjerne, ændre, eller flytte enhver kommentar til enhver tid, såfremt vi finder dette passende. Som bruger indvilliger du i, at al information du har skrevet bliver lagret i en database. Selvom denne information ikke vil blive videregivet til tredjemand uden dit samtykke, vil "wolfsfsx.blogspot.dk" ikke blive holdt ansvarlig for hackingforsøg, som kan medføre at dataene bliver kompromitteret. Lad venligst være med at bruge forkortelser som PHV, IMO, IMØ, OMG og andre diverse slangudtryk. Almindelige forkortelser som bl.a., f.eks. o.s.v. og andre er fuldt ud acceptable.